Adverteren in goede tijden

Inhoud

Adverteren in goede tijden

Ondernemen is voor velen net als fietsen, want om in evenwicht te blijven moet men blijven bewegen. Óók wanneer de vaart er goed in zit, moeten we ervoor zorgen dat dit zo blijft. Voor een ondernemer kan dit dus betekenen dat je het beste kunt blijven adverteren als de zaken goed lopen. Als we een berg op moeten fietsen, zetten we namelijk toch ook kracht bij?

In feite hebben alle ondernemers, groot en klein, dezelfde doelen: omzet, winst en continuïteit. Deze factoren maken ondernemers eigenlijk collega’s, waarbij we ondanks de concurrentie tóch van elkaar kunnen leren. (Online) marketing en communicatie wordt door de MKB-ondernemer nog vaak als een noodzakelijk kwaad ervaren. Dit kan voortkomen uit de onervarenheid met de verschillende media en technologieën, maar ook doordat men niet altijd over de capaciteit of mankracht beschikt om deze handelingen vol te houden. Vaak worden zaken zoals marketing daarom ook snel over het hoofd gezien bij deze ondernemers.

Optimale communicatie is dé belangrijkste factor voor succes en de sleutel tot groei in zowel goede als slechte tijden. Toch constateren we bij DeMarktwijzer dat de MKB-bedrijven gas terug lijken te nemen wanneer de bedrijvigheid toeneemt. “Ik kan niet meer klanten aan, dus moet ik nee verkopen” of: “Die kosten kan ik beter besparen” zijn redenen die in dergelijke situaties vaak genoemd worden. Mijn advies is om te allen tijde zichtbaar te blijven, want nu kun je zaaien voor de toekomst. Het kost op de lange termijn immers 8 keer zoveel geld, tijd en moeite om terug op hetzelfde niveau te komen wanneer er pas geïnvesteerd wordt als het minder goed gaat.

De concurrent zit nooit stil en als zij op dezelfde momenten wél zichtbaar zijn, weten zij op die manier meer marktaandeel weg te snoepen. Zo zie je maar dat het spreekwoord: “Uit het oog, uit het hart” niet voor niets bestaat. Zeker in ons digitaal tijdperk, is het een feit dat het oriëntatieproces van de klant vooral via social media plaatsvindt. Dit betekent dat wanneer je niet regelmatig aanwezig bent op de juiste platformen, dit negatieve gevolgen kan hebben voor de online resultaten zoals verkopen. De kunst is dan ook om jaarlijks een goede (online) communicatiestrategie te bedenken waarbij vragen als: Hoe bereik ik mijn bestaande- en potentiële klanten? Welke boodschap verwachten ze van mij? Hoe profileer ik mij als potentiële werkgever? En hoe verhoog ik mijn naamsbekendheid? beantwoord worden en tot uitvoering gebracht worden.

Ik begrijp heel goed dat zoiets niet voor elke ondernemer is weggelegd. Daarom is mijn welgemeend advies om niet zelf te knippen, knutselen en plakken, maar juist contact te leggen met een professional die jou hierin kan ondersteunen en/of ontzorgen. Zie die investering dan ook niet als een kostenpost, maar juist als hulpmiddel om de verschillende bedrijfsdoelen te behalen. DeMarktwijzer is dé specialist op het gebied van social media marketing en wellicht levert een persoonlijk en vrijblijvend gesprek jou nieuwe inzichten op.

Kortom, marketing is niet het noodzakelijke kwaad, maar een essentieel onderdeel van een succesvolle en gezonde bedrijfsvoering!

Wil jij geholpen worden op het gebied van social media marketing? Vraag dan, in verband met ons 5-jarig jubileum, onze gratis QuickScan aan. Middels deze QuickScan geven wij jou als MKB-ondernemer, tips hoe je meer resultaat kan genereren uit jouw social media activiteiten. 

Deze QuickScan, ter waarde van €295,-, is tot 1 augustus 2021 gratis verkrijgbaar. Klik hier om de QuickScan aan te vragen.

John Linssen,

Algemeen Directeur DeMarktwijzer B.V.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op of vraag onze gratis kennismaker op!

Meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan meer informatie op!