fbpx

Voor veel MKB ondernemers en webwinkels is de decembermaand ongetwijfeld een van de drukste periodes van het jaar. Wil jij graag tijdens deze feestmaand jouw doelgroep overtuigen van jouw producten en/of diensten? Wij geven graag een aantal richtlijnen waar je rekening mee dient te houden.

Richtlijnen
Allereerst is het van belang om te weten welke producten en/of diensten jij graag extra onder de aandacht wil brengen. Zijn dit producten waar je het hele jaar door de focus op legt of zijn dat specifieke producten die je alleen rond de feestdagen in het assortiment opneemt? Vervolgens dien je jezelf af te vragen aan wie je deze producten en/of diensten wil verkopen. Wanneer het duidelijk is op welke producten en/of diensten je wil gaan focussen en welke personen je hiermee wil gaan bereiken is het tijd om na te denken over het doel. Wat wil je bereiken? Wil je graag mensen in de winkel krijgen, het verkeer naar de website stimuleren of inzetten op zo veel mogelijk geretourneerde bestellijsten? Op basis van deze aspecten ga je de juiste communicatiekanalen kiezen. Ga je enkel via de sociale media kanalen communiceren of wil je ook gebruik maken van gedrukte media of in-store promotions? Het inzetten van meerdere kanalen vergroot de kans dat jouw (potentiële) klanten de boodschap ontvangen.

Overige aandachtspunten
Denk naast bovengenoemde aspecten ook aan de huisstijl. Trek je de huidige huisstijl van jouw bedrijf door of ga je werken in een kerstthema? Vergeet daarbij niet om details te communiceren! Zijn er bijvoorbeeld specifieke datums waar de klanten rekening mee moeten houden? Ook niet onbelangrijk deze periode: corona. Kan jouw winkel gedurende de dagen voor kerst de 1,5 meter afstand tussen klanten garanderen? Indien dit niet mogelijk is, denk dan na over alternatieven.

Verspreiding
Heb jij jouw communicatie uitingen uitgewerkt en daarbij rekening gehouden met bovenstaande aspecten? Dan is het tijd om de berichtgeving aan de man te brengen. In de weken voorafgaand aan kerst worden klanten overspoeld met een hoeveelheid aan informatie van diverse winkels, zowel online als offline. Om er zeker van te zijn dat jouw doelgroep jouw online berichtgeving ontvangt raden wij het gebruik van advertentiecentrum op Facebook aan. Waarom? We leggen uit:

Middels het advertentiecentrum kan jij precies aangeven wie jouw berichtgeving te zien krijgt. Zo kan je onder andere selecteren op regio, leeftijd of interesses. Je kan dus gericht berichten communiceren naar de juiste personen. Daarnaast kan je er met het advertentiecentrum ook voor zorgen dat je bepaalde doelgroepen uitsluit. Een goed voorbeeld hiervan is dat je kunt aangegeven dat personen die jouw bedrijfspagina al volgen niet nogmaals binnen de doelgroep worden opgenomen. Hiermee voorkom je dat er advertentiebudget verloren gaat aan huidige volgers die het bericht al organisch op hun tijdlijn te zien krijgen.

Op basis van de communicatiedoelen waar we in het begin van deze blog over spraken selecteer je in het advertentiecentrum de juiste campagnedoelstelling van jouw advertentie. Zo heb je onder andere de keuze uit betrokkenheid, websiteverkeer en leadgeneratie. Aan de hand van deze doelstellingen zet Facebook op verschillende wijze de advertentie verder uit. Wanneer je kiest voor betrokkenheid zal Facebook middels de advertentie zo veel mogelijk mensen uit de doelgroep proberen te bereiken om hen aan te zetten tot het liken, reageren of het klikken op een bericht. Bij een websiteverkeer advertentie wordt automatisch een knop toegevoegd waarmee men naar de website doorgelinkt wordt. Dit is met name geschikt voor websites met een online webwinkel om directe verkoop te stimuleren. Bij leadadvertenties kunnen Facebookgebruikers hun gegevens achterlaten waarna jij, als ondernemer, ze vervolgens kan contacteren om hen te voorzien van verdere informatie. Deze laatste vorm van adverteren wordt vaak ingezet bij technisch complexere producten die veelal meer uitleg vereisen.

Let op! Wanneer je klikt op de blauwe ‘promoot’ knop beschik je niet over deze functies. Wij raden dan ook altijd aan om deze niet te gebruiken en altijd vanuit het advertentiecentrum te werken. Hiermee haal je namelijk het maximale bereik uit jouw geadverteerde bericht en bereik je een specifiekere doelgroep tegen lagere kosten.

Wil jij graag meer weten over de diverse mogelijkheden die het advertentiecentrum te bieden heeft? Wij van DeMarktwijzer informeren je graag. Neem contact op via 0475 – 202096 of mail naar info@demarktwijzer.nl .