fbpx

“De kracht van een onderneming wordt bepaald door de mensen waarmee je samen werkt. Op het moment dat de factor P van personeel, promotie en product goed op elkaar afgestemd zijn en dit goede resultaten als uitkomst heeft, dan denk ik dat je als leidinggevende aan de juiste knoppen draait. Er hebben wel in de afgelopen 10 à 15 jaar cultuurveranderingen plaatsgevonden, waar de betrokkenheid van werknemers behoorlijke veranderingen hebben doorlopen. Ik merk dat men tegenwoordig het werk meer ziet als een noodzakelijk kwaad. Dat betekent ook dat de manier waarop je een organisatie moet onderhouden, verandert.”

Tijdens de periode dat John in militaire dienst zat gaf zijn vader één tip: “Als je straks een bedrijf wilt gaan runnen en je hebt geen verstand van financiën, dan gaat een boekhouder voor jou de beslissingen nemen.” Zo gezegd zo gedaan. Het ondernemen zat er dan ook al vroeg in bij John.

Na diverse Management- en directiefuncties in het bedrijfsleven bekleed te hebben, werd hij benaderd om de directie van MKB Limburg te voeren en deze organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Hierdoor kwam hij in contact met ondernemers en merkte hij op dat het in dit klimaat echt niet goed ging. “De ondernemers maken fantastische producten en diensten, maar onderschatten hoe zij dit op een goede manier onder de aandacht moeten brengen. Wat voor deze ondernemers het meest effectief en efficiënt is, is social media. Op dat moment schakelde ik en wist ik dat ik deze ondernemers op een laagdrempelige manier middels social media moest gaan helpen, zodat de ondernemer zich goed konden profileren. Alleen moest ik toen nog het juiste format vinden. Uiteindelijk is dat het concept van DeMarktwijzer geworden en kan ik jong talent de kans bieden om praktijkervaring op te doen.” John was zelf vroeger geen typische student. Boeken en het leerwerk leverde volgens hem niets op. Als hij terug kijkt op zijn jeugd dan was er maar één opleiding belangrijk voor zijn praktijkervaring: de opleiding NIMA Salesmanagement B. “Hier werden wij door interim managers getraind. Wij werden in het werkveld geconfronteerd met situaties binnen bedrijven. Daar heb ik het meeste aan gehad, maar ik denk dat je, als ondernemer, met een gezond boeren verstand het verst komt. Dat houdt in dat je goed luistert naar wie jouw klant is en op wat voor een manier je deze, binnen jouw denkstijl, zo goed mogelijk kunt helpen. Ook al ben je geen techneut; met marketing en sales kun je heel ver komen. Ben je echter niet in staat om het beste product te verkopen, dan heb je niks. Heb je het beste product en lukt het om dit te verkopen, maar besteed je vervolgens geen aandacht aan brand awareness, dan gebeurt er ook niks.”

“Ik heb vanaf het begin vertrouwen gehad in het concept van DeMarktwijzer. Ik heb mij meteen gericht op het bezoeken van ondernemers met ons verhaal. In het eerste jaar haalden wij zodoende al 43 klanten aan boord. Ik denk dat deze stap, in de ruim drieënhalf jaar dat DeMarktwijzer bestaat, een van de belangrijkste beslissingen is geweest. Daarnaast heb ik durven te investeren in mankracht en heeft onze organisatie eigenlijk altijd meer capaciteit dan klanten gehad, zodat wij elke ondernemer de volledige aandacht kunnen bieden. Als derde, en meest recente beslissing heb ik de balans gezocht in de taakverdeling van onze freelancers en vaste medewerkers. Hier ging het om het loslaten van ‘het zelf willen doen’. Dat is enerzijds goed voor de ontwikkeling van mijn collega’s en anderzijds voor het bedrijf omdat wij ons op deze manier beter positioneren.”

“Als ik vroeger bij bedrijven moest reorganiseren dan ging ik met de botte bijl erin, geen discussies. Als ik daarop terug kijk dan merk ik dat ik als persoon veel rustiger ben geworden. En als ondernemer groei ik nog dagelijks. Ik leer het meeste nog van mijn team. Als ik mijn eigen ontwikkeling bekijk dan was het empathisch vermogen vroeger nooit mijn sterkste kant, daar heb ik in de loop der jaren veel stappen in gezet. Ik heb ook op het juiste moment mijn zoon Jur aan het roer gezet binnen de organisatie. Ik weet waar ik zelf goed in ben, maar ik weet ook waar de krachten van anderen liggen. Ik ben dan ook onwijs trots op het feit dat ik dit bedrijf samen met Jur van de grond heb opgebouwd. Ik herken veel dingen van mijzelf terug in Jur en hij heeft al een aantal mooie stappen gezet. Hij heeft het soms heel lastig met mij en dat komt door twee factoren. Enerzijds onze vader-zoon relatie en anderzijds dat ik vanuit mijn positie door middel van een helicopterview naar het bedrijf moet kijken. Dan moet ik soms besluiten nemen waar Jur anders tegenaan kijkt, dat zorgt soms wel voor wrijving. Maar uiteindelijk begrijpt hij mijn besluit wel.”

Wat is ‘de ideale baas’? “Soms moet je vervelende beslissingen nemen. De ideale baas is misschien voor velen een baas waarbij je alles voor elkaar krijgt, maar of dat een ideale baas is voor een bedrijf of juist voor de werknemers? Mijn visie is dat we niet elkaars vrienden hoeven te zijn, maar we moeten wel met elkaar kunnen samenwerken. Het is mijn taak om de mensen dermate te motiveren en het goede voorbeeld te geven, waardoor je op een natuurlijke manier respect afdwingt. Daarnaast wil ik een goed voorbeeld geven en een klimaat creëren waarin het personeel zich veilig voelt en de waarheid durft te vertellen. Als je niet met plezier naar je werk komt, dan gaat er iets mis. Als je vindt dat, dat aan de baas ligt, dan kan dat misschien kloppen, maar wellicht is het ondernemersklimaat dan niet ‘jouw klimaat’.”

Bestaat er nog zoiets als ‘vrijheid’ voor een directeur van een succesvol bedrijf? “Ik heb één nadeel. Ik heb van mijn hobby, mijn beroep gemaakt en daar ben ik zeven dagen per week mee bezig. Mijn behoeftes ten opzichte van vroeger zijn veranderd. Ik waardeer het nu dat we met z’n vieren gewoon thuis zijn. Dan is iedereen met zijn eigen ding bezig, maar zijn we wel samen.”