De Kracht Van Schaarste

Inhoud

De Kracht Van Schaarste

‘Op = op’ of ‘Nog maar enkele beschikbaar!’ Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op jouw social media kanaal over de streep te trekken. Als een product of dienst zeldzaam is of zeldzaam gaat worden, dan wordt het in de beleving meer waard.

Door de schaarste van jouw product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van het verlies. En wie is daar nou niet gevoelig voor? Het creëren van schaarste is één van de beste manieren om klanten snel tot actie aan te zetten. In deze blog geven we je enkele tips hoe je op eenvoudige manier schaarste kan creëren.

Alleen vandaag geldig!

Als bedrijf geef je de klant een tijdsdruk, want je hebt bijvoorbeeld nog maar 8 uur en 10 minuten om te beslissen. De seconden en minuten lopen af en de tijdsdruk wordt opgebouwd. Via het inzetten van een advertentiecampagne kan er naar de webpagina verwezen worden, waar een klok deze tijd zal aftellen. Het fenomeen FOMO, oftewel ‘Fear of Missing Out’ speelt hier een grote rol in. Door het inzetten van een tijdslimiet wordt de klant aangespoord om eerder over te gaan tot actie.

Een aanvulling is om bij de aanbiedingen te tonen hoeveel bezoekers de aanbieding al verzilverd hebben of het tonen van het aantal bezoekers dat op dat moment de aanbieding bekijkt. Dit wakkert nog meer het gevoel van urgentie aan. Booking.com past dit consequent toe. Ze doen er zelf nog eens een schepje bovenop. Zij laten in beeld zien wanneer de laatste boeking is geweest en hoe vaak er nog geboekt kan worden. Hiermee combineer je de angst om iets te missen en de urgentie om er nu gebruik van te maken.

Maar let op! Zorg ervoor dat je, je klanten niet voor de gek houdt. Is er géén beperkte beschikbaarheid? Benoem dit ook niet. Het kan je imago enorm schaden als je klanten erachter komen dat het product of dienst gewoon ‘onbeperkt’ verkrijgbaar is.

Gebruik het woord ‘nieuw’ niet!

Veel bedrijven benadrukken dat ze een ‘nieuw’ product of ‘nieuwe’ dienst hebben. Hierbij nemen ze aan dat dit een goed verkoopargument is. Waarom werkt dit niet altijd? Omdat het waardevoller is om te vermelden wat een klant mist als hij of zij het product niet kopen of geen gebruik maken van de dienst.

Ben jij benieuwd hoe je dit kan toepassen middels social media advertenties? Neem dan contact met ons op door op deze knop te klikken.

Wil je meer informatie over ons bedrijf?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan!

Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!