fbpx

De ideale bijbaan, bestaat dat? Zeker bestaat de ideale bijbaan, bij DeMarktwijzer!

Wij laten onze freelancers relevante praktijkervaring opdoen waar zij zelf kunnen bepalen wanneer zij de werkzaamheden uitvoeren. Myrthe Tiemessen is een van onze Freelance Social Media Specialisten sinds februari 2018. Zij is vierdejaars studente aan de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In deze blog vertelt Myrthe haar ervaring als freelancer.

“Binnen deze bijbaan verzorg ik de social media kanalen van een aantal klanten. Ik stel hiervoor campagnes op, zodat de klanten weten waar zij aan toe zijn voor het komende jaar. Deze campagnes worden visueel voorzien van sterke visuals, waar mijn interesse vooral naar uit gaat. Ik ben best wel creatief en dat kan ik hier goed in uiten. Daarnaast schrijf ik content en vooral op dat gebied ben ik erg gegroeid. Door de begeleiding en feedback van een fulltime Social Media Specialist bij DeMarktwijzer leer ik veel en krijg ik de kans om te groeien. Ik weet dat ik in vergelijking met het begin nu veel pakkendere teksten kan schrijven, gericht op verschillende doelgroepen. Ik heb eigenlijk wat ik leuk vind kunnen combineren met iets wat ik wilde leren.

Ik denk dat ik net zoals veel anderen van mijn leeftijd ben begonnen met een bijbaan in een supermarkt. Wat het grote verschil is met werken als freelancer voor DeMarktwijzer is dat ik mijn tijd kan invullen wanneer ik het wil. Als ik een weekend iets gepland heb, dan werk ik doordeweeks in de avonden of overdag als ik een tussenuur heb. Dit gaat goed, omdat ik vooruit plan. Ik kan nu inschatten hoeveel tijd ik kwijt ben voor een bepaalde klant, een campagne, of het bijhouden van de social media kanalen en daardoor haal ik makkelijk alle deadlines. Ook doordat het werken zo fijner is, lijkt het alsof ik makkelijker mijn geld kan verdienen. In het begin was ik zoekende, maar ik merk dat ik er nu niet meer zoveel tijd aan kwijt ben en toch hetzelfde ‘loon’ ervoor krijg. Ik kan niet anders zeggen dan dat het lekker verdienen is.

Wat ik ook fijn vind is dat ik hier uitdagingen krijg. Je groeit in feite in jouw aantal klanten. Al deze klanten verschillen, zodat je geen tunnelvisie krijgt. Als je alleen maar klanten uit dezelfde branche hebt dan zou je in feite de content kunnen kopiëren en plakken. Ik vind dat DeMarktwijzer hier goed rekening mee houdt, zodat het ons niet te makkelijk gemaakt wordt. Ik moet me verdiepen in de klant en de branche en hier nieuwe content voor creëren.

Heel veel bedrijven willen hun social media goed verzorgd hebben, maar kunnen er niet het gewenste resultaat uithalen. Voor mij als student is het dan leerzaam om dit resultaat wél te behalen. Niet in de vorm van een casus op school, maar voor een échte klant. Daarnaast leer ik heel gemakkelijk met professionele programma’s om te gaan, zoals Canva. Dat zijn dan toch pluspunten waarmee ik een voorsprong heb op mijn medestudenten. Deze bijbaan is interessant voor studenten, omdat je werkt voor verschillende bedrijven in verschillende branches. Veel variatie dus. Je probeert de aandacht van de doelgroep te trekken en werkt dit door middel van sterke teksten en beelden uit.”

Wil jij net als Myrthe de mogelijkheid krijgen om vanuit thuis relevante praktijkervaring op te doen? Klik hier voor de vacature.