Hoe genereer ik leads via social media?

Inhoud

Hoe genereer ik leads via social media?

MKB-ondernemers vragen zich regelmatig af hoe je leads of merkbare resultaten via social media kan realiseren. Hoewel social media zich perfect leent om de naamsbekendheid van jouw MKB-onderneming of om de betrokkenheid met je (potentiële) klanten te vergroten, is het tevens mogelijk om op een relatief eenvoudige manier leads te genereren. Ik zal dit vandaag kort en bondig in deze blog toelichten.

Lead generatie

Om meteen met de deur in huis te vallen: Leads genereren zonder te adverteren is een behoorlijke uitdaging. Om leads te genereren kan je niet om het advertentiecentrum van Facebook heen. Het advertentiecentrum van Facebook is namelijk een must om succesvol te adverteren op Facebook, Instagram en Messenger. Adverteren via de bekende blauwe knop (‘Bericht Promoten’) is een mogelijkheid, echter raad ik dit af vanwege het feit dat je maar een beperkt deel van de mogelijkheden kan benutten.

Door op deze knop te klikken, kom je in het advertentiecentrum van Facebook. Selecteer vervolgens ‘Leads genereren’ als campagnedoelstelling, geef het gewenste budget op, stel jouw gewenste looptijd in, maak jouw advertentiedoelgroep, creëer je advertentie en, tot slot, stel je leadformulier in en klaar is kees. Uiteraard klinkt dit gemakkelijker dan het daadwerkelijk is. Er komt namelijk veel kijken bij het juist segmenteren c.q. targetten van jouw doelgroep en het aantrekkelijk maken van jouw advertentie.

Enkele tips die wij graag met jou delen.

  1. Zet leadgeneratie niet in als je webshop hebt. Kies dan voor websiteverkeer of conversie als advertentiedoelstelling.
  2. Je kan beter jouw doelgroep specifiek targetten met interesses in plaats van dit niet te doen, waardoor je doelgroep te breed wordt en je niet de juiste mensen gaat bereiken op het juiste moment.
  3. Steek niet altijd je advertentie té commercieel in. Het doel is immers dat je de leads opvolgt en vervolgens overtuigd in een persoonlijk gesprek of e-mailcampagne (de bekende funnels).
  4. Opvolging van de leads. Het klinkt heel cliché, maar er is niets zo belangrijk dat je als MKB-ondernemer de tijd (we weten dat die altijd schaars is bij MKB-ondernemers) neemt of inplant om de leads op te volgen. Het is uiteraard niet goed voor je imago en reputatie dat je de leads niet gaat of kan opvolgen, terwijl je dit in jouw advertentie hebt beloofd.
  5. Maak het formulier concreet. Mocht je na verloop van tijd merken dat, wanneer je de leads benadert, er regelmatig door de leads wordt teruggekoppeld dat ze ‘’van niets afweten’’ of zich niet kunnen herinneren dat ze het formulier hebben ingevuld, dan is het verstandig om het formulier aan te scherpen en niet in te stellen op ‘Meer Volume’ maar op ‘Hogere Intentie’. Facebook voegt dan een controle stap toe, zodat mensen hun gegevens kunnen controleren alvorens men het formulier indient. Dit kan vaak helpen om de kwaliteit van de leads te vergroten, echter zullen de hoeveelheid leads die je zal genereren minder worden. Kwaliteit is echter belangrijker dan kwaliteit. Wat verder ook kan helpen is door extra vragen toe te voegen, zoals: In welke producten/diensten bent u geïnteresseerd? Dan weet je immers of de lead wel écht geïnteresseerd is in hetgeen dat je aanbiedt.

Deze blog is natuurlijk bestemd om jou als MKB-ondernemer te helpen, vandaar dat we ook niet bang zijn om soms een kijkje in de keuken te geven. In de onderstaande afbeeldingen zie je een voorbeeld van een goed gedefinieerde doelgroep en twee voorbeelden (een van een B2C invalshoek en de andere van een B2B invalshoek) van goed werkende advertenties. Gebruik dit uiteraard ter inspiratie!

Uiteraard is dit onderwerp in een notendop toegelicht. Wil jij geholpen worden op het gebied van social media marketing? Vraag dan, in verband met ons 5-jarig jubileum, onze gratis QuickScan aan. Middels deze QuickScan geven wij jou als MKB-ondernemer, tips hoe je meer resultaat kan genereren uit jouw social media activiteiten.

Deze QuickScan, ter waarde van €295,-, is tot 1 augustus 2021 gratis verkrijgbaar. Klik hier om de QuickScan aan te vragen.

Jur Linssen

Commercieel Manager DeMarktwijzer B.V.

Wil je meer informatie over ons bedrijf?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan!

Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!