Look before you leap ondernemer


“WIN deze Jeep”, stond afgelopen week op Facebook. Meer dan honderdduizend mensen deelden deze actie. Meer dan 25.000 mensen werden het slachtoffer van fraude.

Al jarenlang komen er op Facebook ‘Like, Share & Win’-acties voorbij. Vaak met goede bedoelingen, maar – zoals afgelopen week – ook wel eens met de verkeerde intenties, met alle gevolgen van dien. Hoe goed je bedoelingen ook zijn met zo’n actie op Facebook, het is eigenlijk vrijwel nooit een goed idee.

Daar zijn meerdere redenen voor:
1) Hoewel er veel mensen aan mee kunnen doen, irriteert een grote meerderheid van de mensen die je bericht voorbij zien komen zich hier mateloos aan. Je pagina zal vaak gerapporteerd worden of als SPAM worden gemarkeerd. Dit komt je bereik in de toekomst niet ten goede;
2) De kwaliteit van de leads die je verzamelt is meestal zeer laag. Dit zijn mensen die iets willen winnen, geen klanten;
3) Steeds meer Facebook gebruikers associëren deze acties met frauduleuze bedrijven. Daar wil jij ver van weg blijven, ook al is dat niet jouw bedoeling;
4) Facebook verbiedt in haar regels dit soort acties. Er bestaat een kans dat jouw pagina door Facebook zal worden verwijderd.

Kortom: het is geen wedstrijd om veel likes te krijgen maar juist de kunst om via kwalitatieve berichten interactie en bereik te genereren.

Op wat voor een manier kun je dan wel gemakkelijk jouw doelgroep op Facebook bereiken?
De meest zekere manier is door te adverteren. Voor een paar euro kun je bij veel doelgroepen al 1000 mensen bereiken.

Zomaar een bericht promoten (door middel van het blauwe knopje) is echter niet handig. ‘Bericht promoten’ zorgt namelijk alleen maar voor likes en reacties op een post, maar niet voor klanten.
Er zijn legio effectievere methoden om een advertentie op Facebook te plaatsen dan via het bekende ‘Bericht promoten”. Door te meten en te testen is het niet ongewoon dat ondernemers 200% tot 400% meer rendement uit hun advertenties halen.

DeMarktwijzer wil jou als ondernemer graag hulp bieden om meer rendement uit online marketing te halen. Een kop koffie en een goed gesprek levert gegarandeerd meer op dan ‘nep’ klanten.
Interesse om bovenstaande te bespreken? Stuur een bericht naar johnlinssen@demarktwijzer of bel 0475-202096.