Passief werkzoekenden activeren via social media advertising campagnes

Inhoud

Passief werkzoekenden activeren via social media advertising campagnes

De economie trekt aan en het aantal openstaande vacatures bereikt sinds tijden weer een piekniveau. De oorzaak hiervan is de grote krapte op de arbeidsmarkt in verschillende branches. Dit betekent dat er meer openstaande vacatures zijn dan actief werkzoekenden. Voor jou als werkgever is het nu de uitdaging om passief werkzoekenden te activeren om te solliciteren bij jouw bedrijf.

Social mediakanalen worden steeds vaker ingezet om personeel te werven. Door de groei in het aantal gebruikers van deze kanalen is social media een interessant platform geworden voor het effectief werven van personeel. Daarnaast kan je via dit kanaal mensen bereiken die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar hier eventueel wel voor openstaan. Vandaar dat in deze tijd het delen van je vacature via platformen zoals Indeed niet effectief is. De reden? Op deze platformen zitten hoofdzakelijk actief werkzoekenden en in deze tijd is juist deze doelgroep erg schaars geworden.

Maar hoe kan je als werkgever de juiste mensen bereiken via social media?
Je kan niet-gepromote berichten plaatsen en de hoop hebben dat ze via-via bij de juiste mensen in de tijdlijn komen. In feite is dit ‘’schieten met hagel’’. De beste manier om effectief potentiële werknemers te bereiken, is door het inzetten van social media advertising campagnes.

Dit stelt jou als ondernemer in staat om de ontvanger van je boodschap te ‘’targeten’’ op basis van diverse criteria (leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau, in welke branche de ontvangers werkzaam moeten zijn, bepaalde interesses die men moet hebben enzovoort).

Als je weet wie je wil bereiken, dien je goed na te gaan welke tekst en plaatjes of video’s je dient te gebruiken om je doelgroep (potentiële werknemers) te activeren. Wanneer je als bedrijf niet goed weet wat voor soort tekst en visualisatie de meeste personen tot call-to action overgaan, is het inzetten van een dynamische advertentie een goede optie. Als bedrijf kun je verschillende teksten en visualisaties maken en inzetten. Facebook en Instagram gaan zelf aan de slag om te kijken welke combinatie van tekst en beeld tekst de meeste respons oproept. Vervolgens wordt de advertentie automatisch geoptimaliseerd, wat inhoudt dat jij als ondernemer de beste resultaten krijgt voor het geld dat je hiervoor betaalt.

Om potentiële werknemers te activeren om te solliciteren dient de drempel zo laag mogelijk gemaakt te worden. Het vragen van een uitgebreide motivatiebrief en een actueel CV is tegenwoordig verleden tijd. Er is ontzettend veel aanbod en in feite heeft de potentiële werknemer in deze tijd meer ‘’macht’’ dan werkgevers die personeel zoeken. Om deze drempel zo laag mogelijk te maken, adviseren wij om als advertentiedoelstelling ‘’leadgeneratie’’ te kiezen.

Als men interesse heeft in de functie en/of in jouw bedrijf, kan men eenvoudig bepaalde contactgegevens invullen en vervolgens kan er vanuit jouw bedrijf makkelijk contact worden gelegd met de geïnteresseerde. Dit is effectiever dan potentiële werknemers doorsturen naar een vacaturepagina waar een heleboel informatie staat en waar ook nog eens wordt gevraagd om een motivatiebrief en CV toe te sturen, als men interesse heeft in de functie.

Loop jij ook tegen het feit dat jouw openstaande vacatures niet vervuld worden en spreekt onze aanpak jou aan? Wij komen dan graag met jou in contact om in een vrijblijvend gesprek onze mogelijkheden te bespreken. Neem dan contact met ons op via www.demarktwijzer.nl/contact

Wil je meer informatie over ons bedrijf?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan!

Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!