Richtlijnen voor Facebookcontent

Inhoud

Richtlijnen voor Facebookcontent

Een tijd geleden publiceerde Facebook hun vernieuwde Content Distribution Guidelines. Oftewel de richtlijnen voor content distributie. Deze richtlijnen maken duidelijk wat voor soort bericht minder verspreid wordt in het nieuwsoverzicht en dus minder organisch bereik krijgen. De richtlijnen zijn gebaseerd op de directe feedback van de Facebookgebruikers. Daarom zijn deze Facebookrichtlijnen handig om rekening mee te houden.

Hieronder worden er een aantal tips uitgelicht wat je vooral niet moet doen:

Clickbaitlinks
Clickbaits lokken gebruikers om te lokken en te klikken met een sensationele kop of misleidende tekst die op de landingspagina niet wordt waargemaakt. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Je zult het niet geloven’ of ‘Je raadt nooit…’. Daarnaast is het gebruik van CapsLock of gebruik van overmatige leestekens niet aantrekkelijk.

Engagementbait
Met engagement bait wordt er gedoeld op posts, waarbij volgers een reactie moeten achterlaten. Ook het delen van winacties op eigen tijdlijn of die van een vriend vallen hieronder. Voor een bedrijf zijn veel interacties verzamelen op een bericht zeer verleidelijk. Maar berichten die expliciet om betrokkenheid vragen, worden niet meer in je nieuwsoverzicht getoond. Tegenwoordig worden deze berichten gezien als spamberichten. En spamberichten zorgen voor minimaal bereik.

Video’s van lage kwaliteit
Bij Facebook draait het niet zozeer om de beeldkwaliteit en het aantal pixels. Er wordt juist gedoeld op het misbruik maken van de live-videofunctie die Facebook aanbiedt. De live-functie van Facebook mag niet gebruikt worden om stilstaand, geanimeerd, herhalend of vooraf opgenomen beelden bevatten. Het moet daadwerkelijk ‘live’ plaatsvinden.

Links naar verdachte cloakingdomeinen
Heb jij wel eens een URL-verkorter gebruikt? Als marketeer zal deze functie veel gebruikt worden om lange websitelinks in te korten, om zo het Facebookverkeer beter te kunnen monitoren. Maar deze truc wordt ook vaak kwaadwillend ingezet. De daadwerkelijke bestemmingspagina wordt verhuld, oftewel cloaking. Ze leiden bezoekers naar pagina’s met problematische inhoud zoals financiële oplichting. Door de nieuwe maatregel van Facebook worden er dus link-stickers getoond bij het invoeren van een URL-verkorter. Nu kan je dus goed zien op welke site je terechtkomt als je klikt.

Links naar websites die onnodige gebruiker gegevens eisen
Een leuke leadgenerator bedacht voor Facebook? Berichten met links die naar een pagina geleid worden die eerst om persoonlijke gegevens vraagt, worden minder snel in het nieuwsoverzicht getoond.

Al met al hebben deze richtlijnen een kleine impact op Facebookgebruikers en paginabeheerders die het platform wel met de beste bedoelingen gebruiken. Alles is in het belang van de Facebookgebruikers gedaan om een goede ervaring op het platform te hebben, zodat ze zo lang mogelijk gebruik blijven maken.

Wil jij op de juiste manier geholpen worden op het gebied van social media marketing? Vraag dan een vrijblijvend gesprek met ons aan door op deze knop te klikken.

John Linssen,
Algemeen Directeur DeMarktwijzer B.V.

Wil je meer informatie over ons bedrijf?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan!

Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan!