Afgelopen weken zijn er drie nieuwe stagiaires begonnen bij DeMarktwijzer. Een van onze stagiaires is Emma Verdonk. Emma (20) woont in Weert en studeert de opleiding Commerciële Economie op Avans Hogeschool in Den Bosch. Emma vertelt in deze blog over haar werkzaamheden tijdens haar stage.

“Op 26 augustus ben ik begonnen als Social Media stagiaire. Ik zit momenteel in het derde jaar van de opleiding Commerciële Economie in ’s-Hertogenbosch. Middels deze opleiding leer ik diverse technieken hoe een bedrijf succesvol bepaalde producten of diensten in de markt kan zetten. Door middel van marktonderzoek wordt er onderzoek gedaan naar kansen in de markt. Vervolgens kan er advies worden gegeven aan bedrijven over hoe de klant het beste overtuigt kan worden door middel van marketingcampagnes. Ook biedt de opleiding technieken voor verkoopgesprekken. Helaas leren wij op school niet veel over online marketing, terwijl dit wel de richting is waar ik heen wil. Dit is dan ook de reden dat ik deze stageperiode als een perfect moment zie om meer over online marketing te leren.

Tijdens mijn zoektocht naar een stageplek, gericht op het vakgebied online marketing, kwam ik het bedrijf DeMarktwijzer tegen. Het feit dat er binnen dit bedrijf gewerkt wordt met klanten uit verschillende branches, spreekt mij aan. Het werk blijft divers en zorgt voor een afwisselend takenpakket. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het team, bestaande uit young-professionals, bijdraagt aan de mate van creativiteit.

Mijn werkzaamheden tijdens mijn stageperiode bestaan uit verschillende taken van een Social Media Specialist. Ik bied ondersteuning aan de vaste medewerkers bij het maken van campagnes en concepten voor klanten. Deze voorzie ik van passende visuals. Bij het maken van concepten is het belangrijk dat de deskresearch goed is: je verdiept je in de klant, kijkt naar de juiste tone of voice en zorgt voor een mooie vertaling van het gewenste beleid naar social media campagnes. De concepten bespreek ik met mijn stagebegeleider, dan volgen er eventuele aanpassingen. Daarna worden met zijn goedkeuring de concepten voorgelegd aan de betreffende klant.

Naast het meewerken bij DeMarktwijzer, werk ik ook aan een verbeteropdracht vanuit mijn opleiding. Deze opdracht houdt in dat ik kijk naar het verbeteren van de conversie van de website van DeMarktwijzer. De eerste stap is het onderzoeken van conversie, potentiële klanten en converterende klanten. Met de inzichten uit dit onderzoek geef ik door middel van kleine aanpassingen voor de website, mogelijkheden voor het verbeteren van de conversie. Hierbij is van belang dat er op de juiste manier gemeten wordt met behulp van Google Analytics. Wat mij aanspreekt aan deze opdracht is het feit dat ik zelf de regie in handen heb en daadwerkelijk iets kan uitvoeren naast het onderzoek.

Inmiddels ben ik een aantal weken werkzaam als stagiaire bij DeMarktwijzer en tot nu toe kan ik iedereen deze stageplek aanraden. Allereerst is deze stage een mooie periode om mijzelf te ontwikkelen binnen de online marketing branche. Daarnaast doe je enorm veel ervaring op in de praktijk en leer je nieuwe dingen die je niet uit de boeken kan halen.”