Een relatie met je doelgroep opbouwen gaat verder dan alleen een like en share. Het genereren van betrokkenheid en interactie gaat namelijk geen directe sales opleveren. Het is belangrijk om de content op jouw social media kanalen aan te passen op de behoeftes van je doelgroep. Als jouw content het antwoord is op de vraag vanuit jouw (potentiële) klanten, dan zit je goed. Rekening houden met het algoritme van Facebook is daarom zeer belangrijk in de contentstrategie. Jur vertelt in deze blog hoe je op het algoritme kunt inspelen.

Hoe werkt het algoritme van Facebook en hoe kan ik hier als moderne MKB-ondernemer op inspelen? Dat is de vraag die wij regelmatig gesteld krijgen. Ik neem jou in een serie blogs graag mee in de basisregels van het algoritme van Facebook en hoe je hierop het beste kan inspelen. Vandaag staan we stil bij de ‘engagement bait’.

Voorkom manipulatie

Je kent ze wel, berichten met de volgende inhoud: ‘Like dit bericht als je het ook een mooi project vindt!’ of ‘Welke vriend gaat jou trakteren op een etentje? Taggen maar!’ Sommige MKB-ondernemers proberen middels deze strategie ervoor te zorgen dat ze meer interactie, en dus meer bereik op hun social media berichten krijgen. Helaas gebeurt het tegenovergestelde. Facebook heeft haar algoritme eind 2017, begin 2018 aangepast waardoor de ‘engagement bait’ genadeloos wordt afgestraft met minder bereik van jouw content.

Wat er onder deze ‘engagement bait’ wordt verstaan, is in feite alle soorten berichtgevingen die gebruikers ertoe aanzetten om (ongevraagd) een actie te verrichten. Denk aan:

  • Like-share-win acties (‘like en deel dit bericht en maak kans op….’)
  • Het vragen aan gebruikers om iemand in het bericht te taggen (‘tag iemand die ook een gratis advies kan gebruiken’).
  • Het vragen aan gebruikers om het bericht te delen (‘het delen van dit bericht wordt enorm gewaardeerd’).
  • Het vragen aan gebruikers om te reageren onder het bericht (‘reageer als jij het eens bent met deze stelling’).
  • Het vragen aan gebruikers om het bericht te liken (‘like dit bericht als je vindt dat dit kledingstuk mooi is’).

Daarnaast is het tevens mijn advies om woorden, zoals ‘gratis’ en ‘sale’, te vermijden in de berichten. Het algoritme van Facebook zorgt er namelijk voor dat als je deze woorden gebruikt, je wederom minder bereik krijgt op jouw berichten.

Minder bereik betekent dus minder naamsbekendheid, dat staat immers haaks op het doel dat veel MKB-ondernemers willen bereiken met het inzetten van social media.

Hoe je er wél voor kan zorgen dat je berichten goed worden gezien is middels het aanbieden van relevante content en het effectief adverteren van deze berichten (zie mijn vorige blog). Het doel van de contentstrategie moet zijn dat je een relatie met jouw doelgroep opbouwt, die verder gaat dan alleen een paginalike, klik of reactie. Creëer betrokkenheid door persoonlijke content aan te bieden. Vertel het succesverhaal van jouw onderneming, laat interne ontwikkelingen zien, laat jouw personeel aan het woord, interview klanten en laat hun vertellen waarom ze voor jouw onderneming/ bedrijf kiezen/ hebben gekozen. Zie social media niet als een goedkoop alternatief om alleen jouw producten en diensten te promoten. Het moet gezien worden als communicatiemiddel om jouw doelgroep (beter) aan jouw organisatie te laten binden. Persoonlijke content is, voor jou als MKB-ondernemer, dé sleutel tot succes.

In de volgende blog zal ik jou meenemen in de grootste fouten die MKB-ondernemers maken op het gebied van social media marketing. Kan je niet tot die tijd wachten? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via: 0475-202096 of stuur een e-mail naar: jurlinssen@demarktwijzer.nl