Wat maakt een sterk merk?

Inhoud

Wat maakt een sterk merk?

Elke ondernemer wilt graag de bestaande klantenkring vergroten of op z’n minst de naamsbekendheid binnen de doelgroep verhogen. Natuurlijk kun je zonder plan berichten op social media gaan plaatsen en ervoor zorgen dat men op jouw website jouw unique selling points kan lezen, maar dit zal jouw merk niet sterk maken. Personal branding is erg belangrijk, met name voor de ZZP’er en kleine ondernemer. Je bent zelf het visitekaartje van je bedrijf en van de producten/diensten die je aanbiedt. Daarom is het belangrijk om met jouw merk niet alleen je producten of diensten uit te lichten, maar ook laten zien wie jij bent. In deze blog vertel ik hoe je een sterk merk creëert door middel van personal branding.

Personal branding valt op te delen in drie pijlers, die ervoor moeten zorgen dat je aan jouzelf én aan de klant duidelijk kan maken wie je bent, waar je voor staat en wat je voor de (potentiële) klant kunt betekenen.

Positionering

Positionering gaat over de positie die een organisatie/merk wil innemen in het brein (perceptie) van zijn doelgroepen, ten opzichte van andere organisaties/merken. Bijvoorbeeld een positionering op laagste prijs en beste service. Bij het bepalen van positionering is het belangrijk dat je geen duizendpoot uitstraalt. Door je te focussen op één of enkele krachten zet je jouw merk vele malen sterker neer. Vertel concreet wat je doet, wat je voor de klant kan betekenen én wat zij van jou kunnen verwachten.

Mentale associatie

Naast jouw eigen opvattingen van het merk, is het belangrijk om te weten wat de klanten van jouw merk denken. Waar associëren ze jou mee? Daarnaast is het ook belangrijk om in kaart te brengen wat je wilt dat de klant onthoudt en welk gevoel er bij hen achterblijft.

Onderscheidend vermogen

Wie ons al langer kent, weet dat wij het regelmatig hebben over onderscheidend vermogen. Wat maakt jou anders dan jouw concurrenten? Waarin blink jij uit, specialiseer jij je in of doe je nét een beetje anders dan andere aanbieders?

Naast onderdelen die je sowieso moet meenemen in het opzetten van jouw merk, zijn er ook een aantal dingen die je niet moet doen. Deze benoem ik hieronder voor je:

Wisselen van bedrijfsnaam

Hoe je het ook wendt of keert is de merknaam het allereerste en belangrijkste herkenningspunt. Dit geldt niet alleen voor de consument, maar ook voor zoekmachines zoals Google.

Niet consistent zijn

Door consistent te zijn in je onderscheidend vermogen en uitstraling versterk je de mentale associatie van de klant. Dit zal ervoor zorgen dat men te allen tijde hetzelfde gevoel krijgen wanneer zij aan jouw merk denken. Dit versterkt het beeld van het merk bij de klant én zorgt op zijn beurt weer voor een hogere naamsbekendheid.

Wil jij geholpen worden op het gebied van social media marketing? Vraag dan, in verband met ons 5-jarig jubileum, onze gratis QuickScan aan. Middels deze QuickScan geven wij jou als MKB-ondernemer, tips hoe je meer resultaat kan genereren uit jouw social media activiteiten. 

Deze QuickScan, ter waarde van €295,-, is tot 1 augustus 2021 gratis verkrijgbaar. Klik hier om de QuickScan aan te vragen.

John Linssen,

Algemeen Directeur DeMarktwijzer B.V.

Meer weten?

Neem dan contact met ons op of vraag onze gratis kennismaker op!

Meer weten hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan meer informatie op!